Hoofdstukken
Terug naar overzicht

Om deze reden krijgen Brielle en Zwolle een nieuwe basisschool

In schooljaar 23/24 openen basisschool De Verwondering Voorne in Brielle en Buitenwijs in Zwolle hun deuren. Ze kozen bewust voor het algemeen bijzonder onderwijs, om zo beter hun eigen koers te kunnen varen. De onderwijsvrijheid in artikel 23 van de Grondwet maakt dit mogelijk en VBS begeleidt ze waar nodig. In welk ‘gat’ zij zijn gesprongen, wat uitdagingen zijn en waarom de oprichters het zo leuk vinden om een school te starten, lees je hier.

Meer kleur in de omgeving Voorne-Putten

‘Gaat een eenpitter of klein schoolbestuur op in een groter schoolbestuur, dan zie je doorgaans dat de naam hetzelfde blijft maar veel gelijk wordt getrokken met andere scholen die onder het bestuur vallen. Denk aan de onderwijsmethoden’, zegt Wouter Maagdenberg, bestuurder en mede-oprichter van basisschool De Verwondering Voorne. ‘Dat hoeft niet erg te zijn, maar niet alle kinderen gedijen hier goed bij. En de reden waarom de ouders destijds voor de school hebben gekozen, zoals korte lijnen en eigenheid, is niet meer. In de omgeving van Brielle is dit precies wat er is gebeurd. Om weer meer kleur in het onderwijslandschap te brengen, starten we in schooljaar 2023 De Verwondering Voorne. We verwachten met zo’n 150 leerlingen verdeeld over de groepen 1 tot en met 6 te kunnen starten.’

Nieuw concept in Zwolle
Basisschool Buitenwijs biedt een voor de stad Zwolle nieuw concept. ‘Wij willen bijdragen aan een transitie die al in het onderwijs gaande is, aldus Jolien Dirven die samen met Rianne Spin oprichtster en bestuurder is van de school. Jolien vond haar eigen basisschooltijd zeer saai. ‘Het zien van de TED-TALK ‘Do schools kill creativity?’ van Sir Ken Robinson was het eerste moment dat bij mij het kwartje viel: kan het onderwijs ook anders, met behoud van creativiteit en speelsheid? Jaren later was het moment daar. Ik had een onderwijsconcept in gedachten dat tijdens een presentatie op een kinderdagverblijf heel goed werd ontvangen door ouders en professionals. Met een werkgroep zijn we dit gaan uitwerken. De school start bewust met alleen twee groepen van leerjaar één, twee en drie om het eerste jaar goed neer te kunnen zetten en vervolgens organisch door te kunnen groeien.’

Uitdagingen

Volgens Dirven is de online informatie die de overheid biedt rondom het starten van een nieuwe school vrij helder, maar ze mist de interactie met verschillende instanties. ‘Recentelijk heeft DUO bijvoorbeeld informatie rondom de derde fase (de fase van positief besluit tot start nieuw schooljaar, red.) online gezet. Waarom geen mail aan ons dat deze informatie voorhanden is? DUO is op de hoogte dat we volgend schooljaar starten.’

Een aspect waar beide scholen tegenaan lopen is de bekostiging, die voor hen op 1 augustus 2023 ingaat. ‘Vanaf die datum kun je pas je leerkrachten een salaris betalen’, vertelt Maagdenberg. ‘Maar dan hebben ze een voorbereiding van drie weken, wat veel te weinig is voor een nieuwe school. Dat moeten minimaal drie maanden zijn. Dan moet je dus leerkrachten vinden die wat maanden vrijwillig willen werken of deze leerkrachten voor een paar maanden uit eigen zak betalen. Voor de directeur geldt min of meer hetzelfde. Niet iedereen is hiertoe in staat en dat vind ik een kwalijke zaak met het oog op gelijke kansen en artikel 23 van de grondwet, die het voor iedereen mogelijk zou moeten maken – onder voorwaarden – om een school te stichten.’

Een school stichten is leuk!

Er moet nog een hoop gebeuren voordat de scholen hun deuren kunnen openen. Maagdenberg en Dirven hebben er alle vertrouwen in en vinden het ook leuk. ‘Dat onze informatieavonden goed worden bezocht en ouders enthousiast zijn en hun kinderen inschrijven, daar doe je het voor’, aldus Maagdenberg. Dirven beaamt dit. ‘En als de school dan groeit, het concept zijn bestaansrecht bewijst en in de toekomst mogelijk bijdraagt aan een positieve transformatie van het onderwijs, dat is de kers op de taart.’

Gerelateerd