Hoofdstukken

HAPPY KIDS Basisschool Xperience

Sella van de Griend

Schoolleider en oprichter

HAPPY KIDS Basisschool Xperience in Utrecht opende in januari 2017 de deuren als particuliere basisschool en krijgt vanaf augustus 2018 overheidsfinanciering. ‘Onze school is een antwoord op de roep om vernieuwend onderwijs vanuit de samenleving en oplossing voor de mismatch met passend onderwijs voor (hoog)begaafden. Er is veel frustratie en verdriet onder veelal onbegrepen hoogbegaafde kinderen en hun ouders’, vertelt directeur en oprichter Sella van de Griend in mei 2018.

HAPPY KIDS Basisschool Xperience richt zich niet alleen op hoogbegaafde kinderen. ‘IQ is niet het belangrijkste, we zijn er voor kinderen die op een andere manier leren en denken. Ze hebben onderwijs nodig dat daarbij aansluit, anders krijg je te maken met onderpresteren, faalangst, boosheid en depressie. De meeste van onze leerlingen zijn beelddenkers, ze willen juist heel graag leren en hun nieuwsgierigheid is eindeloos’, weet Van de Griend.

Ervaringsgericht
De school biedt daarom veel ervaringsgericht onderwijs, haalt de maatschappij de school in en techniek is een belangrijk onderdeel. ‘Ons lesprogramma biedt veel vrijheid om gave projecten te doen, variërend van een zeepkistenrace, messen smeden, tot Lego Mindstorms (robots programmeren) en leerlingen die zelf een sponsorloop organiseren omdat ze graag op schoolreisje willen.’

Verbinding

Van de Griend en collega’s halen bewust mensen van buiten de school in. ‘We willen verbinding hebben met wat er in de maatschappij gebeurt. Er worden masterclasses gegeven over bijvoorbeeld presenteren, de historie van geld en beleggen, internetveiligheid en VO-scholieren die een eigen bedrijf zijn gestart.’

Op techniekgebied werkt HAPPY KIDS samen met het Permanent Future Lab. ‘Een groepje leerlingen heeft les gehad van de grondlegger Jurjen de Vries. Het Permanent Future Lab wil techniek die mensen en/of bedrijven zelf niet gebruiken graag delen. Er liggen bijvoorbeeld robots waar je gebruik van mag maken. De kinderen nemen dit gedachtegoed weer mee de school in’, vertelt Van de Griend.

Groter gebouw

De school in Noordoost Utrecht groeit met 35 leerlingen uit zijn jasje en heeft dringend een groter gebouw nodig. ‘Een passende plek bij de natuur is erg belangrijk voor ons schoolconcept. Hier kunnen leerlingen elke pauze het voetbalveld op (het huidige gebouw zit op het terrein van een voetbalclub) en gymlessen zijn regelmatig buiten.’ De gemeente heeft geen schoolpand beschikbaar, het overleg daarover is nog gaande.’

Lerende organisatie
Van de Griend merkt dat er veel komt kijken bij het opzetten van een school. Ze zegt: ‘De kunst is de belangrijkste zaken eerst te regelen. Daarnaast zijn en blijven we een lerende organisatie en evalueren we constant wat goed gaat en wat beter kan. We blijven daarbij voor ogen houden waarvoor we er zijn: HAPPY KIDS, die vanuit zelfvertrouwen en zicht op hun talenten met plezier hun leven vormgeven.’
(08-05-2018)

Meer leden aan het woord

Montessori Kind Centrum LEF

LEF heet de innovatieve montessorischool van Stichting Monton die in augustus opende in de Utrechtse wijk Overvecht. Directeur Selma Niland straalt als ze praat over de oprichting van Montessori Kind Centrum LEF. ‘Het is prachtig om een school neer te zetten voor kinderen in een andere wijk, waar behoefte is aan meer onderwijsplekken’, vertelt Niland. Ze is directeur van montessorischool Arcade in Utrecht Leidsche Rijn en werkt een dag per week aan de oprichting van LEF.

Klein Amsterdam

In Amsterdam Noord startte in augustus 2018 basisschool Klein Amsterdam. Medeoprichter en toekomstig schoolleider Eva Vesseur was in de aanloop onder meer bezig met het werven van leerlingen. ‘Ik drink heel veel koffie met jonge ouders.’

IKC Hei & Bos

De enige school in Hoenderloo sloot drieënhalf jaar geleden. ‘We verhuisden naar Hoenderloo en na de geboorte van onze dochter was de school dicht’, vertelt Inge Bodingius bestuurslid van IKC Hei & Bos. Dat gold voor meer ouders en samen besloten ze een nieuwe school op te richten.

De Nieuwe School Nijmegen

De Nieuwe School is een school voor adaptief onderwijs in Berg en Dal, geïnspireerd op De School in Zandvoort.