In Amsterdam Noord startte in augustus 2018 basisschool Klein Amsterdam. Medeoprichter en toekomstig schoolleider Eva Vesseur was in de aanloop in maart 2018 onder meer bezig met het werven van leerlingen. ‘Ik drink heel veel koffie met jonge ouders.’
Basisschool Klein Amsterdam komt voort uit een scholenwedstrijd van de gemeente Amsterdam om een nieuw schoolconcept te bedenken. Schoolleider Eva Vesseur is een enthousiaste verteller. ‘We willen de buitenwereld de school in halen. In de stad gebeurt van alles en we willen dat kinderen daarvan mee profiteren. Om zo het onderwijs meer van nu te maken en dynamischer te laten zijn.’
Leren in tussenruimte
Door de stad de school in te halen, wil de school kinderen laten leren in ‘de tussenruimte’. ‘De tussenruimte is een heel conceptueel idee. Kinderen hebben te maken met hun thuissituatie, de omgeving en school. Het is niet in het voordeel van kinderen die drie los te benaderen, want het zijn allemaal plekken waar je leert. Binnen Klein Amsterdam kijken we hoe we die plekken met elkaar kunnen verbinden. Het lesrooster loopt bijvoorbeeld van woensdag tot woensdag omdat je ook op zaterdag of zondag met een project bezig kan zijn. Als je met het project bruiloft bezig bent is het huwelijk van je oom en tante iets dat op school kan terugkomen.’
Veel koffiedrinken
Klein Amsterdam wil met maximaal 80 leerlingen starten: twee groepen 1, een groep 2 en een combinatiegroep 3-4. Momenteel is Vesseur druk met het werven van leerlingen, vooral via mond-tot-mond reclame. ‘Eigenlijk werven we heel minimaal, want de vraag is heel groot in Amsterdam Noord. We hebben wel twee informatiebijeenkomsten gehad voor 40 man. Maar verder is het contact met collega-schoolleider Berit Mastenbroek en mij heel persoonlijk. We hebben dagelijks gesprekken, het is vooral heel veel koffiedrinken met jonge ouders’, lacht ze. ‘We willen alle ouders kennen die zich inschrijven. Ook omdat we ouderparticipatie belangrijk vinden en ouders hun kennis en expertise op school willen laten inzetten.’
Idealen
Ze merkt dat het voor ouders onwennig is dat er nog geen gebouw is (de tijdelijke locatie is nog in ontwikkeling), waar ze de sfeer op school kunnen proeven. ‘Het leuke van die gesprekken met ouders is hun afwegingen te horen, wat ze belangrijke onderwerpen vinden en verwachten van jou als school. Ze willen een mooie plek voor hun kind en hebben idealen hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Wel willen ze dat het niet te bont en te experimenteel maakt zodat hun kind wel gewoon naar de middelbare school kan. Het vertrouwen van ouders krijgen is heel leuk.’
(27-03-2018)