Het eerste schooljaar van IKC Cadans in zowel Barendrecht als Berkel en Rodenrijs zit er bijna op. ‘Creëer draagvlak bij de gemeentelijke ambtenaren, start op tijd met huisvesting en onderschat niet hoe lang processen kunnen duren’, zijn de tips van bestuurder Marian Feenstra voor schoolstarters.
‘Toen ik met mijn idee voor een vernieuwend onderwijsconcept aan de slag ging, begon ik met 90% inspiratie en 10% transpiratie. Al snel was dat precies andersom, maar het is het allemaal waard geweest. We zijn écht een IKC’, start Feenstra. Dit zijn haar tips voor schoolstarters.
#1 Creëer draagvlak bij gemeentelijke ambtenaren
‘Onbekend maakt onbemind is niet voor niets een gezegde. Ik kreeg in mijn omgeving veel bijval, dat er inderdaad iets moest veranderen binnen het onderwijs mede gelet op de vele burn-outs bij professionals en faalangst bij kinderen. Maar toen ik eenmaal mijn “afwijkende” concept presenteerde, zag ik dat veel instanties bleven hangen in hun oude denkpatroon, ook binnen de gemeente. Als er dan ook een groot schoolbestuur in je omgeving hebt zitten met korte lijnen met ambtenaren, sta je helemaal met 10-0 achter.’
Heel veel praten met de gemeente over je onderwijsconcept is dan ook de eerste tip van Feenstra, zeker omdat je ze nodig hebt voor de huisvesting. ‘Ik heb telkens opnieuw het onderwijsconcept zo praktisch mogelijk uitgelegd: Wat brengt het de omgeving en wat voegt het toe ten opzichte van de andere scholen? Dit kost tijd maar zo heb ik wel beetje bij beetje draagvlak weten te creëren.’
#2 Regel eerst je huisvesting, zwart op wit
‘Het hebben van een locatie is heel belangrijk voor ouders. Het biedt ze zekerheid, waar hun kind straks naartoe gaat. Of het nu om nieuwbouw gaat, een leegstaand pand of een leegstaande ruimte binnen een andere school: de gemeente wijst toe waar jij je mag huisvesten en dit gebeurt niet van de een op de andere dag. Wij kregen op het laatste moment een andere locatie toegewezen dan die we hadden aangevraagd bij de Gemeenteraad en OCW. Behalve dat het tot annuleringen van aanmeldingen heeft geleid, voldeed het ook niet aan de verwachtingen, die waren geschept bij de leerkrachten.’ Het zorgde voor onrust en maakte de start van het schooljaar moeizaam. Eigenlijk moest we weer helemaal opnieuw beginnen. Achteraf bezien hadden we gesprekken met ambtenaren en het desbetreffende schoolbestuur zwart op wit moeten vastleggen.’
#3 Systemen zijn niet goed op elkaar afgestemd, waardoor bepaalde processen lang duren
‘
Je krijgt bijvoorbeeld pas enkele weken voordat je als startende school je deuren opent toegang tot een aantal essentiële systemen van DUO. Soms zelfs pas nadat je gestart bent. Het maakt dat je pas aan de vooravond van je opening bepaalde informatie zoals een onderwijskundig rapport kunt opvragen, maar ook gegevens over zij-instromers pas dan kunt invullen of leerlingen kunt registreren. Onze directrice is daarom de eerste weken heel druk met het aanvragen en invullen van benodigde informatie, wat ze liever al eerder had gedaan. Veel systemen zijn gewoon niet ingericht op startende scholen.’
‘We zijn écht een IKC’
‘We hanteren de Noordwijkse methode en zijn hierin erg goed begeleid. Een integraal kind centrum (IKC) vind ik best wel een containerbegrip, al zijn we het wel écht. Het bioritme van de kinderen dat we aanhouden pakt zo goed uit, dat de kinderen heel snel door de verplichte stof gaan en we dus tijd overhouden. Het team is inmiddels ook goed op elkaar ingespeeld. We kunnen nu verder groeien.’